اخبار

رونمايي از كتاب تعزيه فاخر

احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در مراسم رونمایی از کتاب تعزیه فاخر که با حضور مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد، با قدردانی از مؤسسه فرهنگی فاخر در زمینه جمع‌آوری آثار شیخ حسن و ملاعلی فاخر، اظهار کرد: این سنت زیبا که در خانواده‌های ایرانی وجود داشت باید گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه رونمایی از کتاب تعزیه فاخر از کارهای خوب و موفق بود، افزود: همایش گرامیداشت ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخر سناری که در طول سال‌های اخیر در مرزن‌آباد برگزار می‌شود و رونمایی از کتاب تعزیه فاخر پیش‌درآمدی برای همایش ملی تجلیل از مقام فقهی علمی و فرهنگی دو بزرگواری است که چهره‌های ملی و فراملی بوده و خدماتشان به‌ همه مسلمانان می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطر‌نشان کرد: براساس سیاست فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور قرار شد مفاخر هر منطقه‌ای را شناسایی کرده و برای معرفی به نسل جوان و نوجوان برجسته کنیم.

جاودانی با تأکید بر اینکه قرار است تا سال آینده همایش ملی ملاعلی فاخر و شیخ آقا حسن فاخری را در چالوس داشته باشیم، اظهار کرد: برای این‌ کار نیز باید سفارش مقاله به پژوهشگران بدهیم تا با استفاده از اسنادی که در کتابخانه ملی تهران و کتابخانه آیت ا... مرعشی وجود دارد استفاده شود تا زوایای پنهان زندگی این دو شخصیت بیان شود.

وی با بیان اینکه با مطالعه در زندگانی این دو فرهیخته می‌توان از تاریخچه زندگی آنها لذت برد، افزود: از اینکه در منطقه کسانی بودند که مراجع بزرگی برای پاسخگویی به شیعیان محسوب می‌شدند مایه مباهات است و باید گرامی داشته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تأکید بر اینکه باید همه تلاش کنند تا بتوان همایش به یاد ماندنی و درخور شأن را برگزار کرد، گفت: با مطالعه اشعار و مراثی این دو می‌توان دریافت شخصیت‌هایی وجود داشت که توانستند به زیبایی اهل بیت (ع) را معرفی کرده و مصائب کربلا و عاشورا به‌ دور از تحریف و در عین حقیقت ارائه کنند که نشان از تسلط به زبان عرب و فارسی در این افراد دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه حوزه تأثیر هنر بر اشعار این دو شخصیت را می‌توان دید، بیان کرد: امروزه مشاهده می‌شود که مداحی‌ها با اشعاری آمیخته شده که گاهی از نظر روحی و روانی آسیب‌هایی ایجاد می‌کند و به دلیل چتری که تحریفات بر اشعار اسلامی انداخته است نگرانی‌هایی را در بر دارد..

وی در پایان با بیان اینکه اشعار ملاعلی فاخر و آقاشیخ حسن فاخری نشان می‌دهد که این دو از شعر و مراثی برای زیبایی‌های دین و عاشورا استفاده کرده و به‌زیبایی توانستند حماسه حضرت زینب(س) را به مخاطب منتقل کنند که باید زنده بماند و گرامی داشته شود تا به نسل‌های بعدی انتقال یابد.

 

خبر تصویری