اخبار

يونسي، در اولين نشست اعضاي شوراي سياستگذاري همايش ملي ملا علي و شيخ آقا حسن فاخري

 به گزارش روابط عمومي استانداري، عليرضا يونسي رستمي، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار مازندران در اولين نشست اعضاي شوراي سياستگذاري همايش ملي ملا علي و شيخ آقا حسن فاخري، با اشاره به اين كه تجليل از فرزانگان براستي تجليل از فرزانگي و فضيلت است، ياد آور شد: همايش هاي اينگونه بايد بنحوي برگزار شود تا ضمن معرفي در خور عالمان و فرزانگان، آثار و ميراث معنوي آنان نيز بدرستي به جامعه شناسانده شود.

يونسي شناسايي فرزانگان و نخبگان استان و آشنايي نسل جديد با مباني معرفتي اين شخصيت هاي برجسته و فرزانه و تكثير اين معرفت در جامعه را از دستاوردهاي اين گونه همايش ها بر شمرد و گفت: بايد روح اين معرفت كه سامان ولايتمدار مازندران و فرهنگ و تاريخ اين سرزمين، گوهرهاي بي بديلي را در خود مي پرورد كه ملا علي ها و شيخ آقا حسن فاخري ها شاخه اي از اين نور فروزان هستند، در جان مشتاقان علم و فضيلت و آحاد جامعه دميده شود. 

وي با تاكيد بر اين كه بايد با معرفي عالمان و فرزانگان، خصايل نيكو و فضايل اخلاقي و معرفتي آنان در جامعه گسترش يابد، اظهار داشت: بايدتلاش نماييم تا نكوداشت عالمان و شخصيت هاي فرزانه اي كه در قيد حيات هستند در جامعه نهادينه شود.

معاون استاندار با تاكيد بر اين كه بزرگان و عالمان مازندراني در حوزه هاي مختلف علمي، معرفتي و حكمي طي يك كار مدون شناسايي، دسته بندي شوند و زمينه معرفي آثارشان فراهم شود، گفت: پاسداشت اين شخصيت هاي فرزانه منطقه اي، ملي و فرا ملي با برنامه ريزي درست برگزار شود.

يونسي با اشاره به اين در برگزاري مراسم پاسداشت عالمان و فرزانگان از ظرفيت نخبگان، صاحب نظران و دانشگاهيان بهره گيري شود، افزود: از توانمندي رسانه ها و صدا و سيما نيز در شناساندن اين فرزانگان با ارائه اطلاعات معتبربدرستي استفاده شود.

در اين جلسه هم چنين پروفسور فاخري، زندگينامه علامه ملا علي فاخري ( فاخر) و فرزند برومند شان شيخ آقا حسن فاخري (زاده فاخر) كه هر دو عالم ديني، عارف وشاعر بودند را بدينگونه شرح داد:

ملا علي فاخر در سال ١١٨٨ش. در روستاي سنار چالوس متولد شدند. ايشان به تحصيل در علوم ديني در نجف اشرف پرداختند و پس از به اكمال رساندن تحصيلات با حكمي از فقيه تراز اول دوران خود ميرزا مهدي آل كاشف الغطاء به مازندران و روستاي خود بازگشتند. وي مورد وثوق علماي هم عهد خود همچون علامه مجتهد تنكابني بود. ايشان در شريعت مرجع زمان خود بود و علاوه بر رسيدگي به امور شرعيه در منطقه كلارستاق ( چالوس، مرزن آباد و كلاردشت) با بهره گيري از نبوغ خدادادي به سرود ن اشعار آئيني پرداخت٠

٥٠ عنوان مرثيه، ١٣ مجلس تعزيه، اشعار در قالب ادبيات داستاني و پند و اندرز و به نظم در آوردن بخشهايي از رساله عمليه حاصل عمر اين دانشمند فرزانه مي باشد كه توسط موسسه فرهنگي هنري ملا علي و شيخ آقا حسن فاخري طي  سال هاي اخير در قالب ٣ كتاب به نام هاي مرثيه فاخر، تعزيه فاخر و گزيده اشعار فاخر به زيور چاپ آراسته گرديد.

سرانجام اين فقيه وارسته در سن ٧٨ سالگي دار فاني را وداع گفت و در نجف اشرف بخاك سپرده شد.

شيخ آقا حسن فاخري ( زاده فاخر) در سال ١٢٤٩ش. در علوي كلاي چالوس چشم به جهان گشود و در دامن پدر نامدار خويش علامه فاخر به كسب علوم پرداخت. وي دوره هاي تكميلي را در سپهسالار تهران و حوزه علميه قم پرداخت و طي حكمي از سوي آيت ا... حائري يزدي، بنيانگذار حوزه علميه قم و آيت ا...شيخ ابوالحسن اصفهاني بعنوان حاكم شرع كلارستاق منصوب گرديد. وي نيز اهل عرفان و بهره مند از استعداد خدادادي شاعري بود و همچون پدر نامدار خويش، علاوه بر رسيدگي به امور محوله، فرصت را غنيمت شمرده، عمر خود را صرف سرودن اشعار وزين آئيني نمود.

موسسه فرهنگي ملا علي و شيخ آقا حسن فاخري تاكنون ٣ كتاب به نام هاي كعبه مقصود، مرثيه فاخر و  لطايف كلام  از آثار زاده فاخر را منتشر كرده است.

زاده فاخر پس از ٦١ سال عمر پر بركت بسوي ديار حق شتافت. آرامگاه ايشان در جوار امامزاده روستاي سماء چالوس است.

گفتني است؛ قرار است كه همايشي در تجليل از مقام اين دو عالم و معرفي مواريث معنوي و معرفتي آنان در 14 آبان ماه 96 مصادف با روز مازندران در شهرستان چالوس برگزار شود كه مراتب برگزاري اين همايش، زمان ارسال مقالات و ...متعاقبا اطلاع رساني خواهد شد.

  

خبر تصویری